Historia powstania pierwszego samochodu silnikowego

Motoryzacja w pewnym sensie istnieje już od początków dziejów ludzkości, jednak nieprawdopodobny przełom nastąpił dopiero w roku 1886. A dokładniej rzecz ujmując było to dnia 29 stycznia. Wówczas jeden z najbardziej uznanych, jak na obecne czasy inżynier Carl Benz w chłodny zimowy styczniowy dzień ogłosił swój własny patent na jak to określił '"pojazd z napędem spalinowym''. W tym samym roku, niezależnie od pracy Benza i bez jakiegokolwiek porozumienia z nim Gottlieb Daimler zbudował swój własny prototyp samochodu. To właśnie za jego sprawą, ponad 130 lat temu pojawiło się coś na kształt współczesnego samochodu.

Patent złożony przez Carla Benza, na tak zwany pojazd z napędem spalinowym doczekał się nawet czegoś na kształt aktu urodzenia. W Niemieckim Urzędzie Patentowym w Berlinie otrzymał on oznaczenie DRP 37435. Co ciekawe dokument ten zachowany jest w bardzo dobrym stanie do dziś. W roku 2011 został nawet wpisany na listę "Pamięć Świata". Warto zaznaczyć, że poza ww. dokumentem patentowym na tej liście znalazły się również np.:

  • Biblia Gutenberga,
  • Wielka Karta Swobód (Magna Charta Libertatum),
  • Wielka Msza h-moll  BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha.

Zanim Carl Benz zgłosił do swój patent do Niemieckiego Urzędu Patentowego, rok wcześniej podjął się budowy pojazdu. Była to wersja bardzo testowa, umieszczona na specjalnie do tego celu zaprojektowanym podwoziu. Właśnie na nim zamontował w pozycji poziomej 1-cylindrowy silnik czterosuwowy (jego pojemność skokowa wynosiła około 954 cm3, natomiast moc maksymalna 0,55 kW/0,75 KM przy 400 obr./min). To była absolutna i niezwykle rewolucyjna nowość, jak na czasy ówczesne. Pojazd był jednak o tyle odmienny od dzisiejszych, że posiadał zaledwie 3, a nie jak jest dzisiaj w samochodach osobowych 4 koła. Taki pojazd był jednak całkowicie samobieżny, dzięki wyposażeniu w spalinowy silnik. Prędkość, z jaką poruszał się pierwszy samochód, nie przekraczała 16 km/h. Od momentu jego stworzenia do dnia oficjalnej premiery musiało minąć jednak nieco czasu.

Pierwszy samochód świat poznał 3 lipca 1886 roku na ulicy Ringstrasse w Mannheim (miasto w Niemczech). Jenak to była jedynie prezentacja. Pierwsza, oficjalna przejażdżka nowym i rewolucyjnym wynalazkiem, jakim w tamtych czasach niewątpliwie był samochód, odbyła się aż dwa lata później, w 1888 roku. W między czasie konstruktorzy nie marnowali czasu, gdyż przez cały czas intensywnie pracowali nad udoskonaleniem modelu. Pierwsza wyprawa odbyła się w sierpniu, na trasie z Mannheim do Pforzheim i z powrotem. Dzięki temu wszyscy, nawet Ci nie wierzący w użyteczność w codziennym życiu tego pojazdu, mogli się przekonać, że są w dużym błędzie. Co ciekawe, wcale samochodem podczas pierwszej oficjalnej wyprawy nie kierował jego główny konstruktor, czyli Carl Benz. Pierwszą podróż odbyła samodzielnie jego żona Bertha, w towarzystwie synów Eugenem i Richardem.

Podróż odbyła się całkowicie bez wiedzy wielkiego konstruktora. Dzięki jednak tej nieoczekiwanej wyprawie to właśnie Bertha Benz, a nie sam Carl pokazała całemu światu, jak niezwykle przydatny i praktyczny w życiu codziennym jest najnowszy a zarazem największy wynalazek w całej historii zawodowej pracy jej męża.

Zarówno wynalazek Carla Benza jak i Gottlieba Daimlera dały początek powstaniu pewnej firmie, która znana i uznana na całym świecie jest aż do dnia dzisiejszego. Ta firma to Mercedes-Benz - miejsce z którego pochodzą jedne z najbardziej autonomicznych samochodów. To właśnie pracownicy tej firmy usilnie pracują nad opracowaniem pojazdu, który będzie w stanie poruszać się samodzielnie, bez ingerencji i wysiłku kierującego.

Oficjalnie samochód opatentowany został ponad 130 lat temu, a pomimo tego fani i wielcy miłośnicy motoryzacji mogą oglądać go na wystawie do dnia dzisiejszego. Dzieło Carla Benza z napędem silnikowym oraz zmotoryzowany powóz Gottlieba Daimlera oglądać można w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

Mercedes-Benz przez wiele osób na całym świecie uznawana jest za jedną z najlepszych i najbardziej prestiżowych marek, jakie do tej pory w całej historii motoryzacji pojawiły się na rynku w oficjalnej sprzedaży. Cała firma od momentu powstania ma dość burzliwą historię, wiele rzeczy na przestrzeni lat ulegało w niej drastycznym zmianom. Zarówno tym pozytywnym jak i tym nieco mniej, które w pewnym momencie położyły niewielki cień na całym wizerunku marki.

Jednak wszystkie problemy przez wojny czy gospodarcze wahania zostały przezwyciężone, a Mercedes - Benz produkuje auta najwyższej jakości do dnia dzisiejszego.

Marka produkuje auta rozmaitych klas:
- klasy A np. W176, W168, W169
- klasy B np. W246, W245
- klasy C np. W205, W201, W202, W203, W204
- klasy CL np. C216, C140, C215
- klasy CLA np. C117
- klasy CLC np. CL203
- klasy CLK np. W209, W208
- klasy CLS np. generacje C219, C218
- klasy E np. W213, W124, W210, W211, W212
- klasy G np. W463, W460, W461, W462
- klasy GLC - następca klasy GLK
- klasy GLC Coupe
- klasy GLS np. X166
- klasy GLE poprzednika klasy M
- klasy GLE Coupe
- klasy GLK np. X204
- klasy R
- klasy S np. W116, W126, W140, W220, W221, W222
- klasy SL np. W198, W113, R107, R129, R230, R231.

Poza szeroką naprawdę gamą samochodów osobowych (jak widać powyżej) Mercedes - Benz zajmuje się również produkcją samochodów dostawczych, wysokiej klasy aut sportowych, ciężarowych a nawet autobusów,   bolidów (część z nich jeździ w profesjonalnej F1) oraz samochodów koncepcyjnych.

Źródła: